שיעור 12:
"איזה עולם קטן": גלובליזציה, אינטרנט ותיירות
היכולת של אותם תאגידים בין לאו' להגיע לאותם מקומות חדשים לחפש את
האנרגיה והמקורות ולדלג מעל חוקי המדינה מתאפשר הודות לגלובליזציה. כלכלה, מוטיבים
חברתיים (נק' מבט), פה נתמקד בסוגיות תרבותיות, איזה שינוי חל בעקבות הגל', מה
המאפיינים שלה בתרבות המקומית, ומה קורה שהמוטיבים הגלובליים נפגשים עם התרבות
במקום מוגדר.
גלובליזציה: (גלובל=
כלל עולמי, עולמיות)- תהליך בו הופך העולם לאזור אחד מבחינת הפעילות הכלכלית
והחברתית. עולם חסר מחסומים או גבולות בין מדינות. כך זורמים ברחבי העולם מידע,
מסחר, רעיונות והון.
·
יש כעת תנועה וזרימה של הון רעיונות וסחורות ובני אדם. ביתר קלות וזה
זול יותר.
·
זרימה גלובלית אין סופית. כל הזמן מתרחשת, האלמנט של תזזיות וזרימה
מהירה מאוד מאפיין את התהליך של הגל'. אז יש מצב של התכווצות כדור הארץ שבו קל
ונגיש להגיע ממקום למקום ומאידך יש את אותה זרימה.
יחסי גלובלי-לוקלי:
מה מתרחש בעת המפגש בין תכנים תרבותיים גלובליים לבין התרבות המקומית?
זה מאפיין דומיננטי. בוא נבחן זאת בקטגוריות שונות. יש 3 צדדים לאותו מפגש: מצד אחד
תרבות גלו', מצד שני התרבות המקומית ושימורה, וצד שלישי- גלוקליזציה.
·
תרבות גלובלית- תוצר של התהליך הגל', תרבות חובקת עולם, האחדה תר'
בין כל התר' השונות בעולם, אחידות, והתאחדות לכדי תר' אחת. על איזה תר' אנחנו
מדברים? מה התכנים, ערכים, טקסים, אידאולוגיה.
תרבות גלובלית:
·
הומוגניות תרבותית עולמית.
·
מוסיקה. מוזיקת הראפ וההיפ הופ מארה"ב בעיקר.
·
שפה. האנגלית הופכת לשפה של התר' הגל',מאוד דומיננטית. היה ניסיון של
שפה שתתחרה בה, השפה היוונית אבל זה לא עבד. אנחנו רואים שמות של חנויות באנגלית.
גם בישראל אפשר לראות את זה למשל FOX, CASTRO, חברות ממתגות עצמן למשל בזק שממתגת עצמה באות B. משהו מאוד דומיננטי בשנים האחרות, ספרים שהשלט שלהם באנגלית.
למשל, ספר בשם חזן, יכתוב HAZAN.
·
אופנות לבוש. מגיעות בעיקר מארה"ב ומאירופה.
אידאולוגיות גלובליות:
·
התנועה הסביבתית, אידאולוגיה אקולוגית של טיפול בסביבה ובבעלי החיים
ושמירה על איכות הסביבה.
·
זכויות בעלי החיים, זכויות ההומואים והלסביות, כאשר בשורש נמצא זכויות
בני האדם.
·
תרבות הצריכה (CONSUMERISM)- אידאולוגיה שמעודדת את
האדם לצרוך כמה שיותר מוצרים, וגם להתגאות ולהפוך זאת חלק מהסטטוס והיוקרה שלו.
אנשים בעקבות האידאולוגיה הזאת קונים מותגים ומטיילים בקניונים, כך נוצרה תרבות
הקניונים.
·
אמריקניזציה- ראינו רמזים לזה בכך שהשפה הדומיננטית היא אנגלית. זה לא
שיש אמריקאים יותר מדוברי שפות אחרות בעולם. העניין הוא שאמריקה, ארה"ב, יש
לה השפעה תרבותית משמעותית ברחבי העולם, היא במרכז ההתרחשות הגלובלית. הבורסה,
התרבות, התקשורת כולן דומיננטיות מאוד, והיא מפיצה את האלמנטים והאידאולוגיה שלה
ברחבי העולם.
בצד השני יש את התרבות המקומית ושימור המסורת המקומית..
התנגדות התרבות הלוקלית:
התרבות המקומית הלוקלית היא דווקא בניגוד לשאיפה להאחדה תרבותית
גלובלית. שואפת לשימור המאפיינים הייחודיות שלה, מאפיינים ואלמנטים מהתרבות, דת,
שפה, והיא שואפת ללוקליזציה.
·
לוקליזציה (ביות) – תופעה המדגישה את ההיבטים המקומיים, הנוגעים
למדינה ולתושביה ולא לכלל העולם. הפיכת משהו לבית, לשמירת הממד המקומי שלו. הממד
המקומי הוא הממד המדיני, הלאום, התרבות של הלאום, מנסים לשמר שמה שהיה מה שיהיה,
וזה בניגוד לתרבות הגלובליות שמנסה לעשות האחדה. דוגמאות..
·
אוכל: ניסיון לשמר מאכלים לאומיים מקומיים, פלאפל בישראל, סושי ביפן,
מטבחים פחות מוכרים כמו אכילת חלזונות ביוון. שימור המטבח המקומי.
·
שפה: אפשר לראות את זה באופן בולט בישראל שמנסים לשמר את השפה העברית
ולנקות אותה מהשפעות גלובליות. יש את האקדמיה העברית ללשון שממש מקפידה לקחת מילים
לועזיות ולתת להן מהתגלמות בשפה העברית, למשל שטרודל כרוכית, או סמס מסרון. הקפדה
על שימוש נקי בשפה העברית.
·
מוסיקה.
·
פריצה של התרבות המקומית לעבר העולם דווקא, למשל אומניות לחימה מהמזרח,
התפשטות המטבח המקומי היפני ברחבי העולם, סושי שקל להשיג אותו במדינות שונות,
הרפואה המשלימה שהגיעה מהמזרח ופשוטת ברחבי העולם. זו בעצם תנועה הפוכה. אם עד
עכשיו ראינו איך התרבות האמריקאית פושטת לעבר התרבויות המתפתחות, עכשיו אנחנו
רואים תהליך הפוך של תרבויות המזח שמגיעות מן החברות הפשוטות לרחבי העולם.
·
התנגדות לתרבות הצריכה- הם לא מתנגדים לתהליך הלו' אלא מתנגדים
לאידאולוגיה שהפכה את האדם לצרכן, שהוא הוא לא נחשב אם הוא לא קונה, שמשאת נפשו
וחלומותיו היא לרכוש בית כזה או אחר. הופך להיות אובססיבי לגבי צריכת המוצרים. הם
מדגישים את הפרסומות ככלי שרת של אותם חברות ותאגידים שמדגישות את המסרים של קנו
עוד ועוברים באופן תת מודע לאדם. הן גם נותנות את התחושה שברגע שאדם קונה מוצר
מסוים הוא הופך לחלק מהתרבות הגלובלית. המתנגדים הוציאו את הסטיקר המפורסם:
"אל תקנה תמחזר". תשתמש במה שיש. וגם מקדמים אתה האירוע השנתי שנקרא
"יום ללא קניות". יש גם חברות אנושיות שמתנגדות לתרבות הצריכה, למשל
חברות פשוטות ביוון שמתנגדות לתרבות הזו, בעוד שבערים הגדולות הקפיטליסטיות הניאו
ליברליות שחוות את תהליך האמריקניזציה ששם יש עלייה בשאיפה לצריכה. מצד שני יש לקחת
בחשבון את המשבר הכלכלי שמונע סופו של דבר מאנשים לקנות.
גלוקליזציה (GLOCALIZATION):
מילה שמשלבת בין המילים. פרשנות מקומית של אפייני התרבות הגלובלית.
יצור היברידי. משלב בין שני אלמנטים מתנגשים. דוגמאות..
·
אוכל: מקדונלדס כשר. הרשת מגיע למדינות ספציפיות ולמדת את השוק של
הטעמים והתרבות המקומית ומפתח סניפים שמשתמשים בשפה המקומית וגם מוכרים את המוצר
הגלובלי שהוא ההמבורגר. היא למדה בישראל על הכשרות ולכן פתחה 13 סניפים כשרים.
עוד דבר הוא למשל השווארמה או הפלאפל, סלט ערבי קצוץ לסניפי מקדונלדס.
·
מוסיקה: מוסיקת ההיפ הופ שהגיע לישראל ובה זמרים שרים בעברית או
משלבים אלמנטים ישראלים בהיפ הופ האמריקאי.
אגב הגקלוקליזם מתרחש גם בתוך מדינת הלאום בקרב קבוצות שונות..
בישראל החרדים משתמשים באינטרנט שמקדם את התר' הגל' גם תוצר שלה, יש
זרמים שונים בקרב החרדים שניקו את האינטרנט והפכו אותו לאינטרנט ודווקא משתמשים בו
כדי לקדם את הדת היהודית, את המסורת שלהם ועוד.
מרכיביה השונים של הגלובליזציה:
תקשורת המונים:
·
זרימת מידע תקשורתי. זה חלק מתהליך הגל'. זרימת מידע, חדשות, רשתות
כמו CNN ו BBC שמעבירות 24/7 עדכונים
מרחבי העולם. לא קשה למצוא מסך טלוויזיה שיעביר את העדכונים, ואם לא מצאנו
טלוויזיה אז אפשר למצוא רדיו שעוד יותר נגיש, מיידי וקל. המיקום של האדם ברחבי
הגלובוס כבר לא נחשב כי המידע עובר באופן ווירטואלי באמצעות קווי התקשורת, ולכן
אין עוד משהו שיגביל את אותה תנועה.
·
"כפר גלובלי" – מושג שתבע כבר ב 59 החוקר מרשל מקלוהן.
הוא חקר איך תקשורת ההמונים הגל' משפיעה על האינטראקציה בין בני האדם בחיי היום
יום. התחושה שלהם שהם שותפים לכל מה שקורה ברחבי העולם 27 שעות ביממה. כפר גלובלי
זה התחושה שאנשים מכירים את השני גם אם לא ממש מכירים אחד את השני, בגלל שהמידע
החדשותי מקרב בין אנשים ברחבי העולם ומעדכן אותם, העולם פשוט התכווץ והפך למעין
כפר קטן עם זה שאנשים מרכלים אחד על השני וגם מכירים אחד את השני. יש אנשים
ותרבויות שמעודדות את הכפר הגלובלי הזה כי הן יודעות שהן אלו ששולטות בסופו של
דבר באותו כפר גלובלי. בהקשר הזה נדבר על ביקורת חברתית לאותה תהליך של גלובליזציה
ובעיקר בהקשר של אותו תקשורת המונים.
·
אימפריאליזם תרבותי- מושג של בויד ארטס שמתייחס לתקשורת ההמונים, ובא
לטעון שיש תרבויות מסוימות בעלות עוצמה והן יכולות להכתיב את החדשות את הטקסטים
החדשותיים, ואותם מדינות שלא עומדות בתחרות של אותה מדינה דומיננטית נכנעות
ולוקחות על עצמן את החדשות הגלובליות, את התרבות של אותה מדינה דומיננטית. זה סוג
של השתלטות ללא כוח צבאי. התרבויות המקומיות מוותרות על מאפייניהן ונכנעות בפני
התרבות הדומיננטית.
·
ארה"ב- מעצמת תקשורת גלובלית. מכתיבה תכנים ואידיאולוגיות בעזרת
אותה תקשורת גלובלית, תקשורת ההמונים, למשל הוליווד עם גיבוריה סופרמן וסופרגירל
עם דגלי ארה"ב שמסמלים את הכוח הפיזי והנפשי ניצחון הטוב על הרע, מיהו הטוב
ומיהו הרע. יש את אותם סיפורים רומנטיים שבסוף הנסיך על הסוס הלבן לוקח את אותה
בחורה ענייה. יש גם מסרים של סקס ואלימות, וכל המסרים האלה כמקור בלתי נדלה של
סרטים מנצחים מול תרבויות שלא עומדות בתחרות שמקבלות על עצמן אות אותם מסרים.
·
למשל חברת וולט דיסני, צפו בקטע הבא: אליאס דיסני שהיה מפיק סרטי
אנימציה וגם הקים את חברת וולט דיסני, ולבסוף בעקבות ההצלחה האדירה שלו הקים
פארקים של גני שעשועים ברחבי העולם. הפארקים הללו הכילו את כל אותם מסרים
תרבותיים, נסיכות יפות שיושבות בבית והנסיך שבא להציל אותן. המסרים המגדריים
לחלוטין אנטי פמיניסטיים למרות שמוכרחים לציין שבשנים האחרונות בעקבות המהפכה הפמיניסטית גם וולט דיסני התחילה לייצר סרטים עם נסיכות לוחמות, גם אם בהיקף עדיין
מצומצם. המסרים הם מסרים גלובליים שכולנו אומה אחת, כולנו חברים ברחבי העולם,
כולנו שווים.
תגובת התקשורת המקומית:
·
שימור זהותה של התקשורת והתרבות המקומית. התקשורת המקומית נפגשת עם
אותם תכנים גלובליים ומתעלמת שקורה ומחפשת את החיבור של האלמנט המקומי עם
ה"אירוע", למשל הישראלים באירוע טרור, מונדיאל וכיוצא בזה. שימוש
במאפיינים של אמצעי התקשורת הגלובלית והענקת פרשנות מקומית.
·
המונדיאל
·
אסונות טבע.
·
גלוקליזציה בחדשות- האולפנים הפכו להיות אמריקאים, ומצד שני אותם אנשי
חדשות יושבים באולפן ומביעים את עושר התרבות המקומית דרך השפה העברית התקינה ודרך
הסחבקיות הישראלית.
מההיבט הגלובלי של אמצעי התקשורת ההמונים אל התיירות בעולם..
התפתחות התחבורה והתיירות:
·
מעגלה וסוס למטוס וספינה. בעבר היו אמצעי תחבורה מקומית כמו חמור עגלה
וסוס, אח"כ מכונית, ובעשורים האחרונים יש מטוסים וספינות שמאפשרים הגעה מקצה
לקצה בעולם. זה משפיע על התיירות. בעבר התיירות היו בד"כ צליינים, אנשי דת או
אנשים עשירים שעשו מסע בעולם, היום כמעט כל אדם יכול לאפשר לעצמו להגיע כמעט לכל
מקום בעולם. בשנות ה 50 היו 25 מליון תיירים ברחבי העולם, בשנת 1997 יש כבר 617
מליון תיירים ברחבי העולם. התנועה היא חלק מהזרימה הגלובלית כתוצאה מהסרת מחסומים,
שיפור אמצעי הטכנולוגיה ועלייה ברמת החיים לאנשים יש יותר כסף ויותר קל לטייל ברחבי
העולם.
·
תיירות רפואית – אדם עם בעיה רפואית מסוימת מטייל למקום אחר כדי לטפל
בעצמו. תיירות אקולוגית- אנשים מחפשים מקומות ששומרים על איכות הסביבה, אם זה מלונות,
וגם מקומות שמאפשרים להתאכסן שם עם בעל החיים שלהם. תיירות התנדבותית- בוחרים אתר
מסוים להתנדב בו, זה יותר שכיח באפריקה, היא אגב עולה הרבה כסף, הם משלמים מחיר
כרטיס ולינה במקום שכולל עבודה עם יתומים, חיות בר, חולי איידס במדינות עולם
שלישי. סטודנטים באוניברסיטאות בארה"ב מקבלים נקודות זיכוי בלימודים עבור זה.
·
השפעת התיירות על חברות מתפתחות: כניסת מטבע זר ושיפור תשתיות, כבישים
ושדה תעופה מקומי, שיפור בעיות תעסוקה.
תיירות ומפגש בין-תרבותי:
·
זרים מגיעים למקום ספציפי לוקלי, המפגש הוא חיוני ויכול לבטל לשנות
סטראוטיפים, וגם תושבי המקום פוגשים אורחים לא מוכרים מתרבויות חדשות יכולים
להכיר אותם, ללמוד את השפה וגם אולי לשנות דעה שלילית אם הייתה כזאת. ללמוד
אידאולוגיות חדשות, לדוגמה זכויות נשים.
·
איך משווקים את המקום? בין המקומי ה"אותנטי" לגלובלי. צפו
בקטע הבא מהאי נקסוס (NEXOS) שביוון: ראיתם שהם בחרו
להציג עצמם כמי שיש להם ממאפייני כל התרבויות באי שלהם. יש פה מימד ביקורת, אותו
מקום צריך לייצג את המסורת שלו, אבל מה שמתרחש בתיירות הגלובלית שלו הוא שמקומות
שונים ממציאים מסורות ואולי מנפחים ומגזימים, יוצרים הילה, ואולי יש פה מצג שווא
על בסיסה של מסורת מאוד פשוטה וספציפית. מה שנראה על פניו אותנטי למעשה לא היה
קודם. צריך להטיל ספק מסויים גם בהצגת התרבות האותנטית של אותו מקום.
·
תחושת שייכות רגשית ווירטואלית למקום החדש. למשל אנשים שכל שנה חוזרים
בכל קיץ מחדש לאי פארוס שביוון. אותה תחושת שייכות באה לידי ביטוי בממד
הווירטואלי שהם פותחים קבוצות בפייסבוק וכותבים על אותו מקום בבלוגים. אז אדם יכול
להיות פיזית בגרמניה ולהיות מחובר רגשית לפארוס.
·
פגיעה בתושבי המקום- פוטנציאל לפגיעה ושינוי מסורות באופן קיצוני,
פגיעה נוספת מתרחשת לדוגמה באפריקה עם שבט המסאי שבטנזניה ובקניה שנפגע משמעותית
מהתיירות הגלובלית. בשנות ה 50 תחת הממשל הקולוניאלי הבריטי, הם קבעו שניתן לצוד
חיות בר, והרשות ניתנה לתושביה הלבנים של אותם מדינות. הם קבעו אתר ספציפי ואזורי
ציד ומי שיכל לצוד היו הלבנים אבל לא השחורים. בעקבות כך התפתחה תיירות לבנה של
צייד חיות בר, אולם המקומיים הורחקו משם וזה פגע בהם משמעותית, ואף אחד לא פיצה
אותם מבחינת תעסוקה או חינוך על האבדן הזה.
גלובליזציה ואינטרנט:
·
המידע זמין ומיידי. שתי אנשים משתי מקומות שונים בעולם מתקשרים אחד עם
השני ללא פערי זמן, הכל ווירטואלי והגבולות הפיזית לא משחקים תפקיד.
·
ללא גבולות פיזיים.
·
האינטרנט מאפשר לשתף מידע.
·
קהילה וירטואלית- קבוצת אנשים בעלי מכנה משותף שנפגשת באופן
ווירטואלי וחולקת מידע. אינטרס ומכנה משותף וחולקים במידע בממד הווירטואלי,
נפגשים באינטרנט. למשל קבוצות של מדענים שמחליפים מידע, קבוצות תמיכה, קבוצות
פוליטיות- ברק אובמה שזכה בבחירות בזכות התמיכה שקיבל באינטרנט.
·
זהות בדויה ושיתוף רגשי בפעילות הווירטואלית קהילתית. העובדה שאין
פגישה פיזית ואפילו לא רואים אחד את השני זה מאפשר בקלות לשתף בחוויות רגשיות
וקושי נפשי, זה יותר קל לשתף. יש קהילות שקיימות אך ורק במרחב הווירטואלי, כמו
קהילות משחקים. מבוכים ודרקונים ודי.אן.די. הם מפתחים לעצמם כל מיני זהויות
שקשורות למרחבים ולמשחקים, לפעמים יש סיטואציות שבהן אנשים גם יוצאים מהמרחב
הווירטואלי ונפגשים פנים מול פנים.
·
בלוגים ועמודי פייסבוק- יש שיגידו שזו הצצה ורכילות צהובה, ויש שגידו
שזה שיתוף ודרך לשמור על קשר אחד עם השני. תופעה מרקתקת כי אנחנו חיים גם במרחב הפיזי וגם
במרחב הווירטואלי אינטרנטי, ויש אנשים שחיים ומעדכנם בכל יום את הפרופיל באינטרנט,
חיים בשני המרחבים יחדיו.
תרבות הבלוגים בסין מאז 2005:
THE RISE OF A ME CULTURE IN
POSTSOCIALIST CHINA- YOUTH, INDIVIDUALISM AND IDENTITY CREATION IN THE
BLOGSPHERE- YANGZI SIMA AND PETER C.PUGSLEY
דור ה Y בסין שתרבות הבלוגים נכנסה ב 25 ומאפשרת עוד מימד
תקשורת חדש במקום שגם ככה עובר שינויים ותרבותיים וכלכליים משמעותיים. המאמר התמקד
באינטרנט ובבלוגים ובעיצוב של מה שמכונה דור ה Y בסין.
·
ניתוח 40 בלוגים ו 6 ראיונות תחת שמות אנונימיים.
·
דור ה Y נולד בין 78 לשנת 2000
שנולד בעקבות ציווי להגבלה של ילד אחד במשפחה, והילדים האלה גדלו בעקבות כך למה
שמכונה LITTLE
EMPERORS, זאת אומרת שהם קיבלו את
כל הפינוק, כל ההשקעה בתור ילדים יחידים במשפחה, וגם ככה בחברה הסינית רואים
שינויים משמעותיים מחברה קומוניסטית שחשבה על האנחנו לתרבות פוסט קומוניסטים שחושבת
על העצמי ולא רק האנחנו.
·
קטע מתוך ה CNN.
בלוגים של דור ה Y
·
הבלוג כבמה להצגת ה"עצמי" – העדפות צרכניות, ידיעת התרבות
האמריקאית. (טענת כותבי המאמר). איך הם שולטים בידע על התרבות האמריקאית ובעיקר
איך הם מבטאים את מי שהם. בעבר אדם בסין לא היה מדבר על הזהות העצמית כמו שדיבר על
הזהות של הלאום הקבוצה.
·
מוסיקה, טקסט "עצמי", אייקונים, צבאים, תמונות של ידוענים,
חנויות ומוצרים מועדפים.
·
הבלוג של HERO TANG שכתבה שהיא אוהבת להיות
שמנה כמו גרפילד, ואם היא לא בסטארבקס אז היא בדרך לסטארבקס.
·
חלחול התרבות האמריקאית הקפיטליסטית לסין הפוסט סוציאליסטית.
תגובות
הוסף רשומת תגובה